This project is a collaboration with Mexican artist Alejandro Garcia Contreras (ceramics and paintings)
Each spring for the past several years, Carrillo Puerto has undertaken a most unusual interpretation of the Via Crucis (Stations of the Cross), the religious tradition of reenacting the events leading up to Christ’s death on Good Friday. Elsewhere in Mexico it is a day of organized procession, penitence, and mourning, but in this small village it has evolved into an irreverent, chaotic, and carnivalesque celebration of the absurd. Drawing on an unholy mix of religious beliefs, local and popular culture, pagan traditions, and personal mythologies, participants don homemade costumes that are highly theatrical and transformative, often verging on pure abstraction. Through the adoption of new voices, gaits, and gestures as well, the chimerical personalities they assume become an alternate pantheon of strange deities and demons, existing in opposition to the highly codified characters and narratives of the traditional Passion play.
Exhibition catalogue
82 pages. 9 x 6 inches, softcover.
Designed and published by Critical Distance, Toronto Includes an essay by Shani K Parsons
|
Ce projet est en collaboration avec l'artiste mexicain Alejandro Garcia Contreras (ceramiques, peintures)
Chaque année Carillo Puerto, un village isolé dans les montagnes du sud du Mexique, devient le théâtre d’une étrange célébration. À travers le temps, le village a développé sa propre version d’une tradition mexicaine bien connue qui consiste à mettre en scène la procession et la crucifixion de Jésus le vendredi saint de chaque année. Alors que cela constitue une journée de deuil pour tout le reste du pays, Carillo Puerto, au contraire, est possédé par une mystérieuse mascarade, un théâtre de l’absurde, où les habitants, costumés en personnages difformes, prennent d’assaut les rues dans une folie chaotique.
Basé dans un amalgame de croyances religieuses, de culture populaire, de traditions païennes et de mythologies personnelles, les costumes faits à la main et les personnages qu’ils représentent deviennent un microcosme des rôles spécifiques de la société contemporaine, en plus de révéler les désirs individuelles de personnifier quelqu’un/quelque chose d’autre.
Exhibitions:
CONTACT photography festival, featured exhibition
TYPOLOGY gallery from May 7th to June 14th, 2015, Toronto, Canada
Horror en el Trópico, Museo del Chopo in Mexico City. September 10th 2014 to February 2015. Curated by Daniel Garza Usabiaga
Los Nuevos Dioces, 4 - 15 May, Parque Bicentenario, Tuxtla Gutiérrez, Mexico
|